دانشگاه سملوایز مجارستان از معتبرترین و قدیمی ترین ترین دانشگاههای علوم پزشکی در مرکز اروپا است که فعالیت خود را از سال ۱۷۶۹ میلادی یعنی ۲۵۰ سال پیش آغاز کرده و قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه علوم پزشکی در کشور مجارستان دانشگاه سملوایز مجارستان می باشد.

این دانشگاه توسط بنیانگذارسرشناس خود پروفسور سملوایز استاد سابق دانشکده پزشکی (1865-1855) که به کاشف بزرگ علت تب و پیشگیری از تب وکاشف وایتکس در جهان شهرت دارد تاسیس شد و نام پر افتخار پروفسور بر سر در این دانشگاه می درخشد.

دانشگاه سملوایز مجارستان شامل دانشکده های : پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، علوم تربیتی، علوم ورزشی و دانشکده بهداشت و درمان است. دانشکده های این دانشگاه زیر نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت این کشور فعالیت می کنند و نام این دانشگاه در کتاب راهنمای دانشگاه های پزشکی به ثبت رسیده است.. این دانشگاه دارای رشته های متنوع تحصیلی تا مقطع دکترا میباشد:

پزشكي، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، مامائی، فیزیوتراپی و تربیت بدنی  تا مقطع دکترا، تخصص و فوق تخصص میباشد.

مدرک پزشکی عمومی دانشگاه سملوایز مجارستان در لیست مدارک معتبر سازمان بهداشت جهانی قرار دارد و دانشجویان دارای این مدرک می‌توانند بدون هیچ گونه ارزیابی یا امتحانی در کل اتحادیه اروپا وآمریکا به کار بپردازند ومدرک‌ دکترای پزشکی این دانشگاه مورد تأیید هیئت بورد کالیفورنیا می‌ باشد

University Impact Rankings 2019 در سال ۲۰۱۹ این دانشگاه طبق آمارجهانی و در رده بندی در بین ۱۰۱-۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است و دررشته های داروسازی پزشکی و دندانپزشکی در میان دانشگاههای مجارستان رتبه ی اول را دارد .

این دانشگاه دارای بیش از ۱۱٬۰۰۰ دانشجو از بیش از ۶۰ کشورجهان می‌باشد، هر پنج دانشکده این دانشگاه به سه زبان  انگلیسی، آلمانی ،ایتالیایی و مجاری به دانشجویان تا مقطع دکتری آموزش می‌دهند و هرساله پذیرای تعداد زیادی دانشجوی خارجی متقاضی تحصیل در مجارستان از کشورهای اسکاندیناوی نروژ ، آلمان ، اتریش ، انگلستان،آمریکا، اسراییل، ، یونان، ایران، ترکیه و .. می باشد.با این حال، دانشجویان آلمانی اکثر دانشجویان بین المللی را تشکیل می دهند

دانشگاه علوم پزشکی سملوایز اولین دانشگاه مجارستانی بود که در آلمان شروع به ارائه رشته های پزشکی  در سال  1834 میلادی کرد.

این دانشگاه از سال 1983 به طور مداوم در حال تبادل دانشجو و برنامه های تحصیلی با دانشگاههای  معتبر آلمان مانند دانشگاه Ruprecht Karls،Lubeck ،ULM،Albert Ludwigs می باشد و در مجموع دانشکده پزشکی دانشگاه سملوایز دارای توافق نامه های معتبر تحصیلی با هفت موسسه آموزش عالی در پنج کشور آلمان، رومانی، اسلواکی، ژاپن و ایالات متحده است.

دانشگاه علوم پزشکی سملوایز همچنین بزرگترین موسسه مراقبت های پزشکی در مجارستان است که با بیش از ۹۰۰۰ کارمند و ۳۰۰۰ تخت بالینی در بیمارستان های آموزشی و درمانگاه های  خود ،نیازهای مراقبت بهداشتی جمعیت این کشور را پوشش می دهد

دانشجویان از 74 کشورجهان واز 5 قاره در دانشگاه سملوایز مشغول به تحصیل هستند که از میان 3450 دانشجوی خارجی ، 1143 دانشجوی آلمانی به زبان آلمانی، ، 205 دانشجوی ایتالیایی به زبان ایتالیایی ، 418 دانشجوی ایرانی و مابقی  دانشجویان از کشورهای کانادا ، انگلستان، نروژ، کره جنوبی، ژاپن، اسلواکی،اسراییل هستنند.

کتابخانه دانشگاه پزشکی سملوایز با یک چهارم میلیون کتاب دارای یکی از بزرگترین و بهترین مجموعه کتاب های پزشکی و بیولوژیکی در مجارستان می باشد که در میان دانشگاه های مجاری، سملوایز بیشترین تعداد نشریات علمی را منتشر نموده است.

این دانشگاه مورد تایید ایران و وزارت بهداشت است و از نظر علمی جایگاه ویژه ای را در جهان دارا می باشد.

طول دوره برنامه های تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی سملوایز مجارستان

رشته های تحصیلی که برای دانشجویان بین المللی در دانشگاه سملوایز ارائه میشود:

پزشکی : 6 سال
دندانپزشکی: 5 سال
داروسازی: 5 سال

  • لیسانس فیزیوتراپی:  4 سال
  • لیسانس پرستاری:      4 سال
  • لیسانس مامایی :      4 سال
  • لیسانس اپتومتری :    4 سال
  • فوق لیسانس فیزیوتراپی :  یک سال ونیم
  • فوق لیسانس پرستاری :  یک سال و نیم

رشته پزشکی  متشکل از ۶ سال تحصیلی می‌باشد.

سال اول و دوم علوم پایه پزشکی، ۳ سال بعد شامل آموزش کلینیکال پزشکی، و سال آخر شامل اینترنی و امتحان بورد پزشکی عمومی می‌باشد.

رشته دندان پزشکی متشکل از 5 سال تحصیلی می‌باشد.

دانشجویانی که این دوره را با موفقیت به پایان برسانند و همچنین امتحان نهایی را در پایان دوره اموزشی پشت سر بگذارند،مدرک دکتری دندان پزشکی را دریافت خواهند کرد.

دوره های اموزشی مقطع دکتری در دانشکده دندان پزشکی با یک ازمون تخصصی در انتها در زمینه های زیر در دسترس میباشند.

ارتودنسی

اگر شما تمایل دارید که در امتحان تخصص شرکت کنید باید با موارد مورد نیاز فوق مواجه شوید: بر اساس قانون مجاری دانشجو میتواند امتحان تخصص را بعد از 36 ماه انجام برنامه عملی حرفه ای پشت سر بگذارد.برای اتمام این برنامه عملی همچنین شما باید یک مجوز کار دریافت نمائید.

تمرینات عملی تخصصی شامل تحقیقات نظری و درمان بیماران میباشد.برای فهم بهتر تحقیقات نظری نیاز دارید که به دستور زبان مجاری به خوبی مسلط باشید و توانایی ارتباط بر قرار کردن با بیماران را داشته باشید. شهروندان غیر مجاری باید مدرک نوستریفیکیتد را داشته باشند.

دانشکده دندان پزشکی دارای برنامه پی اچ دی تایید شده ای است که در علوم پزشکی انرا تحقیق مینامند. در حال حاضر نزدیک به 800 دانشجوی دندان پزشکی در حال مطالعه در دانشکده وجود دارند و 40% انها دانشجویان بین المللی هستند.دانشکده همچنین 100 پروفسور و استاد راهنمای تمام وقت و نیمه وقت دارد.

شرط ورود به دانشگاه علوم پزشکی سملوایز بوداپست مجارستان قبولي درامتحان ورودی کتبی زيست شناسي، شيمي و زبان انگليسي و قبولی درمصاحبه شفاهی می باشد.

در صورتیکه دانشجو در امتحان ورودی دانشگاه علوم پزشکي سملوايز مجارستان قبول نشود طي نمودن دوره پیش پزشکی  کالج مک دنیل الزامی است.

دوره پیش دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکي سملوايز را همه ساله کالج مک دنیل در شهر بوداپست برگزار می نماید و دانشجویان متقاضی تحصیل درمجارستان در این دوره شرکت نموده و پس از پایان دوره در امتحان ورودی دانشگاه سملوایز شرکت می نمایند.

توجه داشته باشید طبق سیستم آموزشی دانشگاه علوم پزشکی سملوایز دانشجویان مشغول تحصیل در مجارستان اگر درسی را در ترم اول مردود شوند مثلا شیمی یک،شیمی یک را می توانند از حالت پیش نیاز برای درس شیمی دو، به حالت همنیاز با درس شیمی دو انتخاب واحد کنند و در زمان امتحانات پایان ترم هر دو درس شیمی یک و شیمی دو را امتحان دهند و از مردودی سال تحصیلی خود در کشور مجارستان در دانشگاه علوم پزشکی سملوایز جلوگیری کنند

ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی سملوایز (به هر سه زبان انگلیسی، آلمانی و مجاری) در رشتۀ پزشکی 3200 نفر، رشتۀ پزشکی 630 نفر و در رشتۀ داروسازی 649 نفر است.