آزمون ورودی دانشگاه سملوایز برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است که متقاضیان از کشورهای مختلف را از طریق امتحان ورودی انتخاب میکنند که این آزمون متشکل از آزمون کتبی 4 گزینه ای و مصاحبه شفاهی می باشد .

امتحانات از اواخر اسفند ماه هر سال تا پایان خرداد برگزار می شود. آزمون ها هر دو هفته یکبار که تاریخ و زمان دقیق آن به اطلاع متقاضیان که درخواست(های) خود را ارسال کرده اند میرسد و در سامانه درخواست آنلاین دانشگاه سملوایز (سمافور) SEMAPHOR ارائه خواهد شد.

مزیت قابل توجه این هست که  متقاضیان می توانند با استفاده از رایانه شخصی خود در خانه در آزمون های آنلاین شرکت کنند.

امتحانات کتبی

آزمون‌ کتبی چندگزینه‌ای از دروس زیست‌شناسی ، شیمی ، انگلیسی عمومی و زبان تخصصی پزشکی در تاریخ‌های اعلام شده قبل از مصاحبه شفاهی به‌صورت آنلاین و با استفاده از بستر آموزشی دانشگاه (Moodle) برگزار می‌شود.

نحوه چگونگی پاسخ به آزمون کتبی

  • هر آزمون شامل 20 سوال است که باید به ترتیب پاسخ داده شود.
  • در هر سوال می توان یک گزینه پاسخ را انتخاب کرد زیرا تنها یک گزینه پاسخ صحیح است.
  • پاسخ های صحیح هر کدام یک امتیاز دارند.  (یک سوم یا یک چهارم بسته به تعداد گزینه های پاسخ) برای پاسخ های نادرست کم می شود.
  • گزینه های پاسخ علامت گذاری شده را می توان تا وارد کردن پاسخ و رفتن به سوال بعدی تغییر داد.
  • سوالات یکی پس از دیگری مطرح می شود. آنها را می توان بدون پاسخ رها کرد، اما نمی توان به سؤالات قبلی، چه پاسخ داده شده یا بی پاسخ، بازگشت.
  • در طول آزمون در شیمی پزشکی می توان از ماشین حساب استفاده کرد.
  • هر آزمون (زبان تخصصی پزشکی، شیمی ، انگلیسی عمومی و زیست پزشکی) باید در 20 دقیقه تکمیل شود. اگر آزمونی در کمتر از 20 دقیقه تکمیل شود، زمان باقی مانده به زمان آزمون دیگر اضافه نمی شود.
  • پاسخ ها را می توان پس از پرسیدن همه سوالات ارسال کرد و پاسخ ها پس از سپری شدن دوره آزمون 20 دقیقه ای به صورت خودکار ارسال می شوند.
  • از متقاضیان درخواست می شود در یک اتاق تنها بمانند و در طول امتحان کتبی خود با دوربین وب و میکروفون خود همیشه روشن به یک کنفرانس ویدیویی زوم متصل باشند.

مصاحبه شفاهی

مصاحبه شفاهی که تاکید آن بر نگرش ، تمایل و انگیزه متقاضی نسبت به علوم پزشکی و همچنین مهارت های ارتباطی متقاضی به زبان انگلیسی متمرکز است و همچنین شامل یک یا دو سوال شفاهی از مباحث سر فصل های ارایه شده برای سنجش دانش متقاضی در رشته های فوق می باشد.

آزمون شفاهی در تاریخ های اعلام شده پس از آزمون کتبی انجام می شود. آزمون شفاهی به صورت پیش فرض به صورت حضوری برگزار می شود، اما ممکن است بسته به وضعیت اینکه متقاضی در بوداپست حضور ندارد، مصاحبه های آنلاین در پلت فرم Zoom نیز معرفی شوند. غیر حضوری یا آنلاین بودن هر مصاحبه به موقع به متقاضیان اطلاع داده می شود تا آمادگی لازم را داشته باشند.

سرفصل های اختصاصی اصلی آزمون ورودی
پزشکی عمومی، دندانپزشکی و داروسازی

سر فصل های آزمون به شرح زیر است:

  1. تکامل: جنبه های شیمیایی و بیولوژیکی
  2. پیشینه شیمیایی در زیست شناسی: ساختار اتم ها. پیوندهای شیمیایی؛ ترکیبات و مولکول های یونی؛ راه حل ها؛ انواع و انرژی واکنش های شیمیایی؛ واکنش های اسید و باز؛ واکنش های ردوکس؛ اجزای غیر آلی موجودات زنده؛ هیدروکربن ها؛ ترکیبات آلی حاوی اکسیژن یا گوگرد؛ ترکیبات آلی حاوی نیتروژن؛ کربوهیدرات ها؛ اسیدهای آمینه و پروتئین ها؛ لیپیدها؛ ویتامین ها؛ اسیدهای نوکلئیک.
  3. سلول و سازماندهی آن (مورفولوژی و عملکرد): پروکاریوت ها (باکتری ها) و یوکاریوت ها (تمرکز روی مژک ها و تاژک ها، دیواره سلولی، غشای سلولی، شبکه آندوپلاسمی، گلژی، لیزوزوم، میتوکندری، ریبوزوم، سانتریول، هسته، هسته).
  4. از سلول ها گرفته تا بافت هایی با ساختار و عملکرد متفاوت.
  5. تقسیم سلولی: میتوز و میوز.
  6. مسیرهای آنابولیک و کاتابولیک در رابطه با اسیدهای نوکلئیک، پروتئین ها، کربوهیدرات ها، لیپیدها (شامل انرژی های زیستی).
  7. فیزیولوژی موجودات زنده: تنفس، بلع و هضم، دفع، گردش خون، تنظیم غدد درون ریز و عصبی، زیست شناسی ایمنی، حرکت.
  8. تولید مثل و رشد حیوانات.
  9. ویروس ها
  10. ژنتیک: وراثت مندلی، ژنتیک انسانی.

توجه: دانستن اصطلاحات انگلیسی در تمامی این زمینه ها الزامی است!

موضوعاتی از زیست شناسی پزشکی و شیمی پزشکی (PDF) 

کتاب های درسی پیشنهادی
  • Ebbing-Gammon: General Chemistry (آخرین نسخه)
  • استوکر: شیمی عمومی، آلی و بیولوژیکی (آخرین ویرایش)
  • Solomon-Martin-Martin-Berg: Biology (آخرین ویرایش)
  • Lodish: Molecular Cell Biology (آخرین نسخه)

تست های نمونه

شما فرصت دارید نسخه نمونه آزمون کتبی آنلاین را به شرح زیر امتحان کنید.

پس از ورود، لطفاً در منوی سمت چپ ، «نمونه آزمون برای آزمون ورودی» را انتخاب کنید .

آدرس اینترنتی:  http://itc.semmelweis.hu/pre

نام کاربری: ورودی-امتحان-آزمون

رمز عبور: تست شماره 2023

لطفاً توجه داشته باشید که تست نمونه و همچنین تست های امتحانی به گونه ای پیکربندی شده اند که فقط با استفاده از مرورگر ایمن می توان آنها را امتحان کرد. Safe Exam Browser باید از صفحه Moodle آزمون ها روی رایانه شما (لپ تاپ یا دسکتاپ) نصب شود و فقط با حداکثر یک نمایشگر (مانیتور داخلی یا خارجی) قابل اجرا است . از داوطلبان خواهشمند است قبل از شرکت در آزمون کتبی آزمون ورودی، تنظیمات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب را آماده نمایند. جزئیات بیشتر حدود یک هفته قبل از آزمون در دعوت نامه ارسال خواهد شد.

ارزیابی

عملکرد متقاضیان در آزمون ورودی توسط کمیته پذیرش دانشگاه ارزیابی می شود. تصمیمات در مورد پذیرش بر اساس مهارت ها، دانش و نگرش بر اساس عملکرد در آزمون ورودی و سوابق علمی قبلی متقاضیان که قبلا در سایت ثبت نام سمافور ضمیمه شده ، اتخاذ می شود. 

ثبت

متقاضیان باید پس از پر کردن پروفایل خود در سمافور (و پرداخت هزینه پذیرش) برای امتحانات ورودی در SEMAPHOR ثبت نام کنند . عدم حضور متقاضی ثبت نام شده در آزمون به منزله انصراف از ثبت نام نیست بلکه به منزله آزمونی است که بدون نتیجه شرکت کرده است.

چه مدارکی را باید در سیستم ثبت نام سمافور SEMAPHOR دانشگاه سملوایز آپلود کنم؟

  • ترجمه مدرک دیپلم دبیرستان School Leaving Certificate
  • اگر سال آخر هستید و هنوز این گواهی را دریافت نکرده اید، همچنان می توانید درخواست خود را ارسال کرده و در آزمون ورودی شرکت کنید. آخرین مهلت بارگذاری مدارک تحصیلی 21 مرداد است.
  • رزومه به زبان انگلیسی.
  • انگیزه نامه .
  • کپی پاسپورت (یا کارت شناسایی برای شهروندان کشورهای عضو منطقه شینگن).
  • عکس پاسپورتی.
  • گواهی پزشکی – گواهی مبنی بر اینکه متقاضی توانایی جسمی و روحی برای تکمیل تحصیلات عالی را داشته باشد و به بیماری های مزمن یا عفونی مبتلا نباشد  گواهی دانلود شده از وب سایت دانشگاه (https://semmelweis.hu/english/files/2019/01/Medical_certificate_sample_20190_SEMAPHOR.pdf) حداکثر با 3 ماه تاریخ اعتبارقبل از آپلود .

مراحل ثبت نام آزمون ورودی دانشگاه سملوایز در سیسستم سمافور

چه مدارکی را باید در سیستم ثبت نام سمافور SEMAPHOR آپلود کنم؟

مدرک تحصیلی
رزومه